Jak rozliczyć straty w majątku firmy
W prawie każdej firmie może nastąpić nieprzewidziane zdarzenie, np. kradzież lub uszkodzenie towarów, którego efektem jest strata. Nie zawsze może być ona kosztem podatkowym. Dużo zależy od tego, czy powstała z winy podatnika
Zasady rozliczania strat są takie same dla przedsiębiorców płacących podatek dochodowy od osób fizycznych, jak i dla firm opłacających podatek dochodowy od osób prawnych.
Poniesiona strata – jeśli nie jest zawiniona przez podatnika – może być kosztem podatkowym. Gdy dotyczy majątku obrotowego, do kosztów podatkowych zaliczymy całą jej wartość. Jeśli dotyczy środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, będziemy musieli obniżyć ją o dokonane odpisy amortyzacyjne.
Pamiętajmy jednak, że jeśli powstała strata dotyczy całkowicie zamortyzowanego środka trwałego, nie ma podstaw do ponownego zaliczenia w koszty podatkowe jego wartości (wydatki poniesione na zakup środka trwałego zostały już bowiem całkowicie zaliczone do kosztów w postaci odpisów amortyzacyjnych).
W ustawie są wyjątki
Nie każdą jednak stratę możemy zaliczyć do kosztów podatkowych. Przepisy ustaw podatkowych (zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta