Jak marketing niszczy modę
Talent projektanta mody? To dzisiaj liczy się mniej. Po rewolucji dżinsowej ludzie stracili zaufanie do ubrań. Kupują dodatki. Żeby je sprzedać‚ niepotrzebni są zdolni kreatorzy‚ wystarczy skuteczny marketing. Gwiazdy‚ skandale‚ kontrowersyjne reklamy
Podczas ostatniego tygodnia mody w Mediolanie uwagę mediów przyciągnęła kolekcja‚ jaką na wiosnę 2009 przedstawiła firma Gucci. Jej autorką jest Frida Giannini‚ dyrektorka artystyczna Gucciego od dwóch lat‚ jedna z najbardziej komentowanych postaci środowiska mody.
Tematem – wariacje kozacko-plemienno-turkmeńskie zinterpretowane w nowoczesny i luksusowy sposób. Spódnice we wzory kilimowe‚ rubaszki z jedwabiu z ręcznymi haftami‚ dużo futer‚ piór i innych kosztownych detali. Mogłoby zabrzmieć banalnie‚ bo temat hippie moda wałkuje od paru sezonów. Ale nie u Gucciego. Tutaj jakość wykończenia‚ ręczna robota‚ piękne materiały nadają ubraniom klasę‚ której można oczekiwać tylko od pierwszej ligi mediolańskiej mody. Tu zawsze był luksus. I jest nadal.
Terapia wstrząsowa
W obecności Fridy Giannini u Gucciego nie byłoby nic dziwnego‚ projektanci w domach mody zmieniają się często. Ale sprawa jest o tyle ciekawa‚ że w podręcznikowy sposób pokazuje‚ co marketing zrobił z modą‚ rynkiem‚ a nawet z nami‚ klientami. Moda marketingowa‚ zjawisko‚ które rozpoczęło się na początku lat 90.‚ dziś jest w pełnym rozkwicie. Stara włoska firma Gucci w pierwszym okresie działalności znana była głównie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta