Muzea: legislacyjna wpadka ministra i rządu
Jeśli w muzeum dojdzie do kradzieży lub pożaru, trudno będzie pociągnąć kogokolwiek do odpowiedzialności za zaniedbanie obowiązków – alarmuje doktor z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów – stanowi art. 1 ustawy o muzeach, Muzea mogą być państwowe, samorządowe i prywatne. Nadzór nad nimi sprawuje minister kultury i dziedzictwa narodowego.
Jak daleko wstecz przyglądam się działalności prawodawczej ministra kultury i dziedzictwa narodowego (i jego poprzedników), to takiej wpadki legislacyjnej chyba jeszcze nie było. Otóż od 1 marca 2008 roku wszystkie muzea powinny być zamknięte do odwołania, to znaczy do chwili, kiedy minister kultury i dziedzictwa narodowego wyda wreszcie podstawy prawne ich działania, tj. rozporządzenia.
Rozporządzenia, których nie ma
Podstawą działalności muzeów jest, pięciokrotnie zmieniana, ustawa z 21 listopada 1996 r. o muzeach (DzU z 1997 r. nr 5, poz. 24). W ostatniej nowelizacji z 29 czerwca 2007 r. (DzU nr 136, poz. 956) w art. 5 postanowiono, że dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta