Lata cicho i bez spalin
Samolot, który zużywa wodór zamiast benzyny, zbudowali europejscy inżynierowie z pomocą kolegów z USA
– Otworzyliśmy nowy rozdział w historii lotnictwa – mówił Francisco Escarti, dyrektor Boeing Research & Technology Europe, prezentując dziennikarzom prototyp. – Przez ostatnie 100 lat maszyny latające napędzane były silnikami konwencjonalnymi. My udowodniliśmy, że można utrzymać w powietrzu cichy samolot, który zamiast trujących spalin produkuje jedynie wodę.
Pokaz na lotnisku Ocana pod Madrytem to zwieńczenie pięcioletniej pracy inżynierów. Maszyna pomyślnie przeszła próby w powietrzu, udowadniając, że technologia znana z zastosowań w samochodach i motocyklach jest przydatna także w przypadku samolotów załogowych.
Próby eksperymentalnego samolotu odbyły w lutym i marcu na lotnisku oddalonym o kilkadziesiąt kilometrów od hiszpańskiej stolicy. Loty trwały po 20 minut, choć samolot może utrzymywać się w powietrzu nawet 45 minut. Pionierska maszyna zbudowana została na bazie motoszybowca austriackiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta