Pierwsza jesziwa i wielcy myśliciele
Niezwykle ważną rolę w każdej gminie żydowskiej odgrywały szkoły. Od ich liczby i poziomu nauczania zależała ranga gminy w hierarchii ważności miast zamieszkałych przez ludność żydowską.
Żydów płci męskiej obowiązywało w zasadzie powszechne szkolnictwo. Umiejętność czytania potrzebna była do studiowania Tory wraz z jej komentarzami. Nauka rozpoczynała się w trzecim, czwartym roku życia od głośnego powtarzania nazw liter alfabetu hebrajskiego. Następnie uczono się na pamięć tekstów modlitw, po czym recytowano z pamięci Torę (często jednocześnie tłumacząc jej fragmenty na jidysz). Następnie przechodzono do poznania Talmudu. Nauka odbywała się z reguły w domu nauczyciela (hebr. melamed – nauczający), stąd nazwa tradycyjnej szkoły religijnej dla chłopców – Cheder (hebr. pokój, izba). Za naukę płacili rodzice ucznia, a w wyjątkowych sytuacjach wynagrodzenie nauczyciela brała na siebie gmina żydowska. Nadzór nad tym szkolnictwem sprawowała specjalna komisja lub powołane do tego celu bractwo tzw. Chewra Talmud Tora.
Wyższy etap kształcenia odbywał się w jesziwie (hebr....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta