Radny może stracić swoją funkcję
Mandat radnego wygasa na skutek zaistnienia konkretnych zdarzeń: odmowy złożenia ślubowania, pisemnego zrzeczenia się mandatu, naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności, wyboru na stanowisko wójta, utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów oraz śmierci.
Od przyszłej kadencji powraca jeszcze jedna okoliczność skutkująca wygaśnięciem mandatu. Stanie się tak gdy radny nie złoży – w terminach określonych w samorządowych ustawach ustrojowych – oświadczenia o swoim stanie majątkowym.
Wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza rada gminy, podejmując w tej sprawie stosowną uchwałę najpóźniej w trzy miesiące od wystąpienia przyczyny. W przypadku braku uchwały do jej podjęcia wzywa radę wojewoda, wyznaczając dodatkowy miesięczny termin. Po jego bezskutecznym upływie może wydać zarządzenie zastępcze stwierdzające wygaśnięcie mandatu radnego.