Gmina zwalnia jak pozostali pracodawcy
Samorządy mogą wykorzystywać wszystkie kodeksowe metody prowadzące do rozwiązania stosunku pracy
Tylko art. 55 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458, dalej nowa ustawa) reguluje sposoby i przyczyny rozwiązywania stosunku pracy. Dotyczy on wyłącznie pracowników mianowanych, którzy zachowali ten status do 31 grudnia 2011 r., i stanowi podstawę do rozstania się z nimi przed tą datą. Inne przepisy nowej ustawy określają wprawdzie kolejne okoliczności pożegnania pracownika, a nawet jego formę. Nie jest to jednak kompletna lista trybów i powodów odchodzenia z jednostek samorządowych. Dlatego zgodnie z art. 43 ust. 1 nowej ustawy musimy sięgnąć do kodeksu pracy.
Po utracie mandatu i odwołaniu
Zacznijmy od tych, których odejście z administracji samorządowej nie odbywa się na warunkach kodeksowych. Chodzi o zatrudnionych na podstawie wyboru, których stosunki pracy kończą się zwykle wraz z upływem kadencji. Wcześniej też mogą ustać, ale tylko po wygaśnięciu mandatu lub odwołaniu ze stanowiska. Zatrudnieni w samorządach na podstawie powołania mogą stracić pracę wskutek upływu czasu, na jaki zostali powołani, albo wcześniej, po odwołaniu. Zastępca wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zostaną na pewno odwołani po wygaśnięciu mandatu wójta przed upływem kadencji. Taki skutek przewiduje bowiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta