Fiskus może pominąć etap dotyczący kontroli podatkowej
Przebieg kontroli skarbowej nie powinien mieć wpływu na wynik kontroli czy ustaleń dotyczących poprawności zadeklarowanych podstaw opodatkowania i zapłaconych podatków. W praktyce nie zawsze tak jest
Wszczęcie postępowania kontrolnego przez organ kontroli skarbowej następuje poprzez wydanie i doręczenie podatnikowi postanowienia, co oznacza równocześnie, zgodnie z art. 31 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o kontroli skarbowej (DzU z 2004 r. nr 8, poz. 65 ze zm.), uruchomienie procedury kontroli opartej na przepisach działu IV ordynacji podatkowej.
Na koniec decyzja
W postępowaniu tym organowi kontroli skarbowej przysługują uprawnienia organu podatkowego, a więc między innymi prawo do żądania przedstawienia dowodów będących w posiadaniu podatnika, np.: ksiąg rachunkowych i podatkowych, faktur, umów itp. Postępowanie podatkowe prowadzone jest przez organ kontroli w jego siedzibie, a ewentualne przeprowadzanie czynności postępowania poza siedzibą organu uzależnione jest albo od charakteru tych czynności (np. oględziny), albo od swobodnego uznania organu prowadzącego postępowanie.
Organ kontroli skarbowej kończy postępowanie kontrolne w zakresie podatków, których określanie lub ustalanie należy do właściwości naczelników urzędów skarbowych, oraz podatku akcyzowego decyzją w rozumieniu ordynacji podatkowej albo wynikiem kontroli, gdy nieprawidłowości nie stwierdzono....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta