Majątek kupiony przed założeniem firmy można ująć w ewidencjach
Przedsiębiorca może wprowadzić do majątku firmy wszystkie dobra nabyte przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Muszą być one – zasadniczo – objęte spisem z natury i ewidencjami prowadzonymi wraz z księgą przychodów i rozchodów
Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą. W firmie będę wykorzystywał meble, sprzęt komputerowy, części elektroniczne, oprogramowanie itd. oraz materiały zużywane do produkcji. Niektóre z nich kupiłem dwa – trzy lata temu. Nie mam rachunków. W jaki sposób je wycenić i jak zewidencjonować? – pyta czytelnik DF.
To zależy od charakteru tych przedmiotów. Zakładamy, że czytelnik będzie opodatkowany na zasadach ogólnych i będzie rozliczał się z podatku dochodowego prowadząc księgę przychodów i rozchodów.
Według oficjalnego wzoru
Szczegółowe zasady prowadzenia księgi normuje rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. (DzU nr 152, poz.1457 ze zm.). W nim też ustalony został oficjalny urzędowy wzór księgi, którym przedsiębiorca musi się posługiwać. Integralnie z nim związane są objaśnienia do niej. Są one dla prowadzącego księgę wiążące, a jednocześnie ułatwiają jej prowadzenie.
W myśl rozporządzenia przedsiębiorca wraz z tą księgą ma obowiązek prowadzić także inne ewidencje:
- ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- ewidencję wyposażenia.
Dodatkowe ewidencje prowadzą podatnicy zatrudniający pracowników, prowadzący działalność kantorową i lombardy. Ci natomiast,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta