Sporządzenie zakresu obowiązków to uprawnienie szefa
Nie każdemu podwładnemu sporządzamy spis wykonywanych czynności. Najbardziej przyda się to przy zbyt ogólnie określonych zajęciach w angażu
Zakres obowiązków pracownika wynika bezpośrednio z rodzaju angażu. Zgodnie z art. 29 § 1 k.p. umowa o pracę określa m.in. rodzaj wykonywanej pracy. W praktyce oznacza to, że umawiając się z podwładnym na określony rodzaj wykonywanej pracy, niedopuszczalne jest polecanie mu zadań niezwiązanych z takim rodzajem.
Natomiast zupełnie dobrowolne jest sporządzenie dodatkowego pisemnego dokumentu, z którego wynikają obowiązki zatrudnionego. Decyduje o tym pracodawca. Może być jednak bardzo przydatne, zwłaszcza gdy rodzaj pracy wynikający z angażu jest ogólny i mało precyzyjny.
Niekiedy potrzebna precyzja
Część B akt osobowych pracownika zawiera m.in. zakres czynności (obowiązków), jeżeli szef dodatkowo w tej formie określił jego zadania wynikające z umowy o pracę. Przewiduje to § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286).
Przepis dopuszcza, aby zakres obowiązków wynikał z angażu, a zakres czynności to dokument dodatkowy, wprowadzany dobrowolnie przez pracodawcę. Należy jednak pamiętać o konsekwencjach wręczenia go podwładnemu.
W pisemnym zakresie obowiązków szef może zobowiązać go do wykonywania jedynie tych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta