Jak rozliczyć zakupy, gdy faktura zginęła
EWIDENCJA | U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za datę poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia pierwotnego dokumentu (rachunku) będącego podstawą do ujęcia wydatku.
Aneta Szwęch
- Prowadzę księgowość w firmie, która rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych (pkpir). W lutym br. firma kupiła artykuły na potrzeby biura, takie jak: papier do drukarki, segregatory i długopisy, za które nie otrzymała faktury. O tym, że nie posiadamy faktury na zakup tych artykułów, zorientowaliśmy się dopiero na początku maja po otrzymaniu od dostawcy wezwania do zapłaty. Sprzedawca na podstawie faktury pierwotnej z 10 lutego 2014 r. wystawił nam duplikat 9 maja 2014 r. Otrzymaliśmy go 13 maja 2014 r. Pod jaką datą należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów duplikat faktury dokumentujący zakup artykułów biurowych, uwzględniając to, że koszty rozliczamy metodą uproszczoną? – pyta czytelniczka.
Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (DzU nr 152, poz. 1475 ze zm.) podstawą zapisów w księdze są m.in. faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania duplikatu faktury wyznacza art. 106l ustawy o VAT. Duplikat to inaczej ponownie wystawiona faktura, która dodatkowo powinna zawierać wyraz „DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.
Aż do upływu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta