Czy trzeba spisywać składniki majątku oddane w dzierżawę
Obce środki trwałe także podlegają inwentaryzacji. O jej wynikach firma korzystająca z takich maszyn czy urządzeń powinna poinformować właściciela.
Izabela Rademacher
Gdy zbliża się koniec roku obrotowego, w przedsiębiorstwie rozpoczynają się czynności zmierzające do zinwentaryzowania posiadanego majątku. Obowiązek ten wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości (dalej: uor), opisującego także metody i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji.
Ustawa przewiduje trzy sposoby weryfikacji wartości majątku na dzień bilansowy:
1. drogą spisu z natury – w tym przypadku ustanowiona komisja inwentaryzacyjna przelicza i zapisuje na arkuszach spisowych ilość danego składnika majątkowego, a następnie poprzez weryfikację danych ujętych w księgach rachunkowych z danymi z arkuszy spisowych przeprowadzane są wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
2. drogą otrzymania potwierdzeń sald od banków i kontrahentów – banki, wysyłając potwierdzenia, umieszczają na nich informacje o stanie środków pieniężnych oraz innych aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych, rodzajach walut, odsetkach i sposobie ich naliczania, terminach płatności oraz ewentualnych prolongat, zabezpieczeniach, gwarancjach i ograniczeniach, a także inne istotne dane wymagające przedstawienia i sprawdzenia; natomiast w ramach sprawdzania stanu rozliczeń z kontrahentami potwierdza się wartość należności i zobowiązań, w tym udzielonych pożyczek, przechowywanych przez nich aktywów finansowych, w tym papierów wartościowych w formie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta