Naprawy pogwarancyjne miały związek z działalnością
Nie wszystkie działania podejmowane na zewnątrz wobec potencjalnych klientów mogą być potraktowane jako reprezentacja.
Spór dotyczył rozliczeń spółki, która jest częścią międzynarodowej grupy. Dostarczała ona maszyny rolnicze na terytorium Polski. Wyłącznym importerem i dystrybutorem tych urządzeń była firma niepowiązana z grupą. To ona ponosiła odpowiedzialność gwarancyjną/z tytułu rękojmi wobec klienta końcowego. Realizowała również nieodpłatnie naprawy pogwarancyjne. Podatniczka wyjaśniła, że przyjęta przez grupę polityka w zakresie napraw pogwarancyjnych określa przypadki, w których importerzy i dystrybutorzy są zobowiązani do ich wykonywania bez wynagrodzenia. Chodziło o postrzeganie jej jako solidnego i niezawodnego producenta.
Z wniosku o interpretację wynikało jednak, że grupa postanowiła zmienić strategię dystrybucji swoich produktów w Polsce i rozwiązała umowę z firmą zewnętrzną. W umowie kończącej współpracę zawarto zastrzeżenie, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi sprzedanych maszyn zostaje przeniesiona na grupę. Nastąpiła zatem umowna zmiana faktycznego gwaranta. W związku z przynależnością do grupy oraz możliwością dystrybucji maszyn na terytorium Polski spółka została zobowiązana do nieodpłatnych napraw...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta