Krajowe firmy sięgają po dalekie rynki
Według danych GUS w 2014 roku polskie firmy wysłały swoje towary do 228 państw i terytoriów, włączając w to tak egzotyczne kierunki, jak Lesoto, Samoa, Anguilla czy Mikronezja.
W polskim eksporcie dominuje jednak Europa, a zwłaszcza UE, gdzie ubiegłoroczny eksport rósł w tempie 8,1 proc. w ujęciu rok do roku. Wciąż blisko 1/4 eksportu trafia do Niemiec. I choć Unia jest dla polskich eksporterów niezwykle konkurencyjna, to nawet tu pojawiają się szanse na zwiększenie ekspansji.
Przykładem może być Hiszpania, gdzie eksport w ub.r. podskoczył w ujęciu rocznym o 15,5 proc., do prawie 4 mld euro. Według ekspertów z Banku Zachodniego WBK Hiszpania może wkrótce wyprzedzić Słowację i wejść do dziesiątki naszych najważniejszych odbiorców. W dodatku dla polskich firm obecność w tym rejonie zwiększa szanse na ekspansję w krajach Ameryki Łac. – Na Półwyspie Iberyjskim widać gospodarczą odwilż, a to jest dobra informacja dla naszych eksporterów – twierdzi szef departamentu sprzedaży produktów w pionie bankowości biznesowej i borporacyjnej Banku Zachodniego WBK Robert Antczak....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta