Finansowanie społecznościowe. Jakie zmiany w 2021 roku?
Usługi crowdfundingu inwestycyjnego i pożyczkowego będą mogły być świadczone wyłącznie przez podmioty, które uzyskały specjalne zezwolenie, wydawane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym dany przedsiębiorca ma siedzibę.
Polacy pokochali crowdfunding, czyli tzw. finansowanie społecznościowe, na co jasno wskazują dane rynkowe. W 2019 roku w Polsce za pośrednictwem platform crowdfundingowych (equity crowdfunding) pozyskano ponad 34 milionów złotych w wyniku ponad czterdziestu przeprowadzonych ofert. W 2020 roku zaś, w ramach pięćdziesięciu nowych ofert, zebrano już 76,8 mln złotych, co przełożyło się na 125 proc. wzrost r/r. Powyższa statystyka dotyczy wyłącznie jednego z rodzajów crowdfundingu – tzw. crowdfundingu udziałowego (nazywanego również inwestycyjnym). Od lat coraz większą popularnością cieszy się także inny rodzaj finansowania społecznościowego – crowdfunding charytatywny, którego model wykorzystywany jest przez chętnie odwiedzane przez Polaków strony takie jak zrzuta.pl czy siepomaga.pl. A to nie wszystko, bo w ramach finansowania społecznościowego wyróżnia się także crowdfunding oparty na nagrodach (gdzie w zamian za przekazane środki finansujący otrzymuje symboliczną nagrodę), crowdfunding przedsprzedażowy (w którym finansujący dostarcza środki na stworzenie produktu, który ma w przyszłości zostać mu dostarczony), czy wreszcie crowdfunding dłużny (w którym środki finansowe przekazywane są w formie pożyczek).
Wsparcie finansowe nie tylko dla startupów
Finansowanie społecznościowe staje się coraz popularniejszą formą alternatywnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta