Najtrudniejszy rok sklepy mają za sobą
Nawet te z żywnością, które mogły pracować bez przerw, odczuły rygory związane z lockdownem. Pozostałe sektory straciły jeszcze mocniej.
Wpływ pandemii najmniej odczuły sklepy spożywcze. O 4,8 proc., do 198,2 mld zł, wzrosły bowiem w 2020 r. wydatki Polaków na rynku FMCG (podstawowe kategorie produktów spożywczych i chemicznych, bez żywności świeżej). – Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzający NielsenIQ. – Posiłki w szkołach czy miejscach pracy przenieśliśmy do domu. Przestaliśmy kupować „po drodze" do siłowni, pracy, na spotkanie ze znajomymi czy podczas przerwy – dodaje.
Zmiany w koszyku
Jeśli chodzi o najszybciej rosnące kategorie spożywcze, to zdecydowanie prowadzą produkty suche, choć znacząco także nabiał. Po liście bestsellerów mocno widać wpływ pandemii – urosły kategorie do gotowania i pieczenia, takie jak mąka (o 27 proc.), mleko (o 14 proc.) i oleje (15 proc.). 14 proc. wzrosła sprzedaż sera żółtego,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta