Arsenał minionych wieków
Niewątpliwie kluczem do zwycięstwa w wojnie falklandzkiej było zdobycie panowania w powietrzu. Chociaż obie strony dysponowały nowoczesnym uzbrojeniem, to Brytyjczycy mieli lepiej wyszkolonych pilotów, nowsze rakiety oraz samoloty pionowego/krótkiego startu Harrier.
Harrier pionowego startu
Koncepcja samolotu posiadającego zdolność pionowego/krótkiego startu (V/STOL) nie była nowa, pierwsze udane próby rozpoczęto w latach 50. Bodźcem była obawa przed zniszczeniem w wyniku ataku rakietowego lotnisk wraz z pasami startowymi, co oznaczałoby uziemienie samolotów. Po latach prób z systemem zmiany kierunku wektora ciągu w roku 1969 harriery weszły do służby w RAF. Od tamtej pory powstało wiele coraz doskonalszych wersji, w tym znakomity sea harrier oblatany w 1978 roku.
Ten jednomiejscowy pokładowy samolot myśliwsko-szturmowy napędzany dwuprzepływowym silnikiem Rolls-Royce’a ma 7,60 m rozpiętości, 14,50 m długości, a powierzchnia nośna jego skrzydeł wynosi 18,68 mkw. Sea harrier nie imponuje prędkością (1190 km/h). Harrier posiada dwa urządzenia sterownicze, których nie mają konwencjonalne samoloty. Dźwignia zmiany kąta dysz silnika umożliwia ich obrót (od zera do 98°). Kąt 90° jest używany do pionowego startu i manewrowania przy prędkościach bliskich zeru, a 98° do zatrzymywania maszyny w pionie lub lotu do tyłu.
Drugie urządzenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta