Nie tak łatwo jest zewidencjonować wypadek pracownika tymczasowego
Jeśli wypożyczyłeś z agencji pracownika – czasownika, musisz mu zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Gdy przydarzy mu się wypadek, część z obowiązków z tym związanych też spada na ciebie
Pracodawcą pracownika tymczasowego jest agencja pracy tymczasowej. W tym trójstronnym stosunku prawnym (pracodawca użytkownik, pracownik tymczasowy, agencja) pewne prawa i obowiązki spoczywają też na użytkowniku, zwłaszcza jeśli chodzi o organizowanie pracy z udziałem takiego zatrudnionego. Jednym z jego głównych obowiązków jest zapewnienie temu ostatniemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Tym bardziej że musi on pisemnie poinformować o nich agencję. Od 1 lipca 2007 r. użytkownik musi:
- dostarczać pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,
- zapewniać mu napoje i posiłki profilaktyczne,
- posyłać na szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- ustalać okoliczności i przyczyny jego wypadku przy pracy,
- przeprowadzać ocenę ryzyka zawodowego i informować o nim.
Wynika tak z art. 9 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.).
Przed zawarciem umowy o pracę między agencją i pracownikiem tymczasowym agencja i użytkownik uzgadniają na piśmie zakres przejęcia przez tego ostatniego pozostałych obowiązków bhp. Agencja powinna zawiadomić pracownika tymczasowego o tych uzgodnieniach, zanim dojdzie do podpisania kontraktu.
Ustalenie okoliczności i przyczyn
Pracownik, który uległ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta