Autogaz opłaca się przy dużych przebiegach służbowych samochodów
Znika właśnie groźba niemal 60-proc. podwyżki akcyzy na autogaz, co spowodowałoby podniesienie cen tego paliwa na stacjach o ok. 13 proc. Można więc powrócić do pomysłu zamontowania w samochodzie instalacji LPG
Może się to opłacić, jeśli przejeżdża się nim co najmniej 15 tys. kilometrów rocznie.
LPG jest wyraźnie tańsze od benzyny czy oleju napędowego. Ale z drugiej strony samochód na autogaz zużywa więcej paliwa, a do ogólnych kosztów związanych z używaniem trzeba doliczyć cenę instalacji gazowej i jej montażu. Zatem odpowiedź na pytanie, czy opłaca się jeździć na LPG, nie jest prosta. Zależy głównie od rocznych przebiegów i tego, ile lat chcemy użytkować samochód.
– Światowy kryzys ekonomiczny i potrzeba obniżania kosztów działalności powinny wzmagać zainteresowanie autogazem, zwłaszcza że najprawdopodobniej ominie nas podwyżka akcyzy na LPG – uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji na rzecz Autogazu (związku zrzeszającego pracodawców z szeroko rozumianej branży autogazu). – Obowiązująca dziś stawka 695 zł od tony (39 gr netto od 1 litra) od 1 stycznia 2009 r. po raz pierwszy będzie zapisana w ustawie, a nie w rozporządzeniu ministra finansów. Stwarza to szansę, że sytuacja ustabilizuje się na kilka lat.
Teraz ceny są zimowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta