Bez faktury też można zaksięgować wydatki
Przepisy dość precyzyjnie określają, kiedy firma może udokumentować koszt dowodem wewnętrznym. Warto znać te zasady, aby uniknąć sporu podczas kontroli podatkowej.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że zakres stosowania dowodów wewnętrznych uzależniony jest od tego, czy firma rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów czy też ksiąg rachunkowych. W pierwszym wypadku rozporządzenie ministra finansów ściśle wylicza, które koszty mogą być udokumentowane dowodami zastępczymi. Są to m.in. zakupy w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych czy skup surowców wtórnych (z wyjątkiem metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych).
W ustawie o rachunkowości nie ma tak szczegółowego katalogu. Wiele zależy od przyjętej w firmie polityki rachunkowości. Jednak i tu są sytuacje, gdy faktura jest niezbędna. Tak będzie, jeśli zakupy są opodatkowane VAT.