Kiedy na kontrolę do firmy zapraszamy inspektora
Zazwyczaj to kontroler wyznacza termin wizyty w firmie. Czasami jednak inicjatywę musi wykazać przedsiębiorca i przynajmniej zgłosić inspektorowi swoje działania. Bardzo często rozpoczynając działalność
Z kim musi się kontaktować? M.in. z inspektorem sanitarnym. Często musi też sam inicjować kontakty z inspektorem pracy.
Podstawowy obowiązek wynika z art. 209 kodeksu pracy. Pracodawca musi w ciągu 30 dni od zatrudnienia pierwszego pracownika zawiadomić o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników. To samo musi zrobić w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu działalności. Ale to nie wszystko.
O czym informujemy
Inspektor pracy musi też wiedzieć przynajmniej o niektórych wypadkach przy pracy. Pracodawca ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić właściwego inspektora pracy (a także prokuratora) o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał analogiczne skutki, jeżeli może zostać uznany za wypadek przy pracy.
Natomiast z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wynika obowiązek uzyskania od Państwowej Inspekcji Pracy pozytywnej opinii dotyczącej dostosowania stanowiska pracy (pomieszczeń, budynku), na którym jest zatrudniona osoba niepełnosprawna, do potrzeb wynikających z rodzaju jej niepełnosprawności....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta