Rok 2009 może być rekordowy pod względem inwestycji
Rynek franczyzy nadal jest w naszym kraju w fazie rozkwitu. Coraz więcej firm sprzedaje licencje za granicą, a na system partnerski decydują się przedstawiciele kolejnych branż. W 2008 r. przybyło w Polsce 100 systemów franczyzowych
Beata Krowicka
Sieci franczyzowe w Polsce przez kolejny rok z rzędu rozwijały się w szybkim tempie. – Zanotowano rekordowe w historii naszego rynku inwestycje. Na przełomie 2008 i 2009 roku w Polsce blisko 22 tys. franczyzobiorców prowadziło 25,6 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 480 sieci franczyzowych – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie doradczej Profit System. Trwa podsumowywanie roku, dlatego nie jest jeszcze znana ostateczna wartość inwestycji, jednak już wiadomo, że wyniosły więcej niż odnotowane w 2007 r. 1,15 mld zł.
Stale rośnie też zainteresowanie sieci ekspansją zagraniczną. Już 49 polskich systemów sprzedaje licencje w innych krajach, a kolejnych 46 firm zamierza wyjść poza rodzimy rynek w ciągu najbliższych lat. We franczyzę poza granicami Polski zamierza wejść m.in. sieć obuwnicza Gino Rossi, która jest zainteresowana rynkiem czeskim i niemieckim. Duże zainteresowanie zagraniczną działalnością wyraża też spółka Eurokotra, właściciel sieci Nicole prowadzącej stoiska z ofertą wód toaletowych. Firma ta oferuje tzw. licencje master, które pozwalają franczyzobiorcy na pozyskiwanie partnerów w innych krajach. Na tej zasadzie placówki Nicole powstają już w Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie oraz na Ukrainie.
Setka nowych graczy
O tym, że franczyza staje się w Polsce coraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta