Gdy są dwie umowy, dajemy dwa urlopy
Pracodawca nie może się sprzeciwić pracy podwładnego w innej firmie, argumentując to na przykład zmniejszeniem jego dyspozycyjności. Musi też wiedzieć, że etat pracownika w innym przedsiębiorstwie nie wpływa na uprawnienia zatrudnionego związane z wypoczynkiem
Pracując w dwóch firmach, pracownik ma prawo do dwóch urlopów wypoczynkowych. W zależności od rozmiaru etatu ich wymiar może być jednak różny. Zależy bowiem od stażu pracy u danego pracodawcy, a także od rozmiaru etatu, na jakim jest zatrudniony. Oznacza to, że wymiar urlopu u każdego pracodawcy powinien być ustalony odrębnie.
Ważny jest staż
Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy. Oznacza to, że przy ustalaniu wymiaru urlopu liczy się ogólny, a nie zakładowy staż pracy. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się też okresy nauki oraz inne, np. okres służby wojskowej czy czas pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Do tzw. stażu urlopowego wlicza się także okres poprzedniego niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy.
Przy ustalaniu uprawnień urlopowych okres pracy w jednej firmie będzie miał więc wpływ na długość urlopu w drugiej firmie. Oznacza to, że staż pracy dla tych celów liczony jest w ten sam sposób u wszystkich pracodawców danego pracownika.
Szef powinien wiedzieć, że jego podwładny zatrudniony w podstawowym i dodatkowym miejscu pracy będzie korzystał w każdej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta