Nadpłata akcyzy energetycznej: szanse zwrotu
O skutkach opóźnienia wprowadzenia zmian w ustawie o podatku akcyzowym – piszą prof. dr hab., prezes zarządu w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy sp. z o.o. oraz dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego w tym instytucie
Do 31 grudnia 2005 r. Polska miała bezwzględny obowiązek zmiany ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w zakresie zasad opodatkowania energii elektrycznej i wprowadzenia od 1 stycznia 2006 r. przepisów, na podstawie których to dystrybutor dostarczający energię elektryczną nabywcy końcowemu byłby obowiązany rozliczać podatek akcyzowy. Producent czy importer energii elektrycznej mogliby być podatnikami, wyłącznie gdy sprzedają energię odbiorcy końcowemu oraz gdy zużywają ją na potrzeby własne. Obowiązkiem ustawodawcy było również zdefiniowanie nabywcy końcowego w ten sposób, by zwolnić z opodatkowania sprzedaż energii poza granicami kraju.
Naruszone zobowiązania
Całkowicie niezrozumiałe są do dziś przyczyny opóźniania wprowadzenia tych zmian w ustawie aż do 1 marca 2009 r., kiedy weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. eliminująca dotychczasowe oczywiste naruszenie wytycznych dyrektywy energetycznej. Tym bardziej że Polska – mimo otrzymania w marcu 2007 r. uzasadnionej opinii – nie zastosowała się do jej postanowień, co stało się bezpośrednią przyczyną skierowania 23 lipca 2007 r. przez Komisję Europejską do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) skargi przeciwko niej, w której zarzucono naruszenie zobowiązań traktatowych dotyczących implementowania przepisów akcyzowych.
W wyroku z 12 lutego 2009 r. (C-475/07)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta