Wydatek może być kosztem, jeśli analiza przyda się w firmie
Urzędy dokładnie sprawdzają faktury za doradztwo. Jeśli stwierdzą, że usługa nie została wykonana albo nie ma związku z działalnością, wyrzucą wydatek z kosztów
Zdarza się bowiem, że firmy podpisują np. umowę na analizę marketingową tylko po to, aby zrobić sobie koszty podatkowe. Ale fiskus nie może z góry zakładać, że każda transakcja ma na celu zaniżenie podatku.
Aby mieć większą sprzedaż
Po co firmy zlecają analizę rynku? Po to, aby jak najlepiej sprzedać swój produkt i uzyskać wyższy przychód. Nie powinno więc być wątpliwości co do tego, że wydatek na badanie marketingowe ma związek z działalnością. Potwierdzają to sądy, np. w wyroku WSA we Wrocławiu z 10 października 2006 r. (I SA/Wr 99/06) czytamy: „działalność marketingowa (badanie rynku, tworzenie i utrzymywanie popytu, kształtowanie polityki rynkowej) wpływa na osiągane przychody, szczególnie w warunkach konkurencji, a także sprzyja racjonalizacji podejmowanych decyzji gospodarczych, co w rezultacie prowadzi do polepszania osiąganych efektów ekonomicznych. W gospodarce wolnorynkowej wydatki przeznaczone na działalność marketingową należy uznać za koszty uzyskania przychodów”.
Musi być wykonana...
Problemy pojawiają się wtedy, gdy przedsiębiorca nie może udowodnić, że usługa została faktycznie wykonana. Tak było w sprawie rozpatrywanej przez WSA w Białymstoku w wyroku z 2 października 2008 r. (I SA/Bk 256/08). Urząd zakwestionował faktury za marketing wystawione przez firmę, która miała m.in. wyszukiwać nowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta