Współpraca musi być oparta na jasnych regułach
W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest wiele inwestycji infrastrukturalnych, np. budowa szkół, szpitali, dróg lub linii kolejowych. Nowe przepisy nie przewidują już tak wielu obostrzeń dotyczących realizacji projektów
Partnerstwo to w założeniu nie ogranicza się jedynie do nabycia konkretnej usługi przez podmiot publiczny, ale polega na wspólnej realizacji przedsięwzięcia wraz z podmiotem prywatnym. Sformułowanie „partnerstwo” zakłada współpracę przy realizacji projektu poprzez odpowiedni rozkład zadań i ryzyka przy uwzględnieniu atutów każdego z uczestników.
Ustawa o PPP z 2005 r. nie była praktycznie wykorzystywana, głównie z uwagi na nałożenie zbyt wielu restrykcji dotyczących realizacji projektów w formule partnerstwa. Konieczne było zatem wprowadzenie nowych przepisów, które pozwoliłyby na rozwinięcie współpracy podmiotów publicznych i prywatnych.
O nowej jakości formuły partnerstwa publiczno-prywatnego decyduje sześć uregulowań. Pokrótce je przedstawiamy.
1 Analiza przedsięwzięcia już niepotrzebna
Ustawa o PPP z 2009 r. odeszła od obowiązku sporządzania analizy przedsięwzięcia w celu określenia jego efektywności oraz zagrożeń związanych z jego realizacją. Obowiązek ten był wskazywany jako najpoważniejsza przyczyna braku realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Nowa ustawa określa też w sposób bardziej uniwersalny, co może być przedmiotem partnerstwa.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta