Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ferrari z Sulejówka

02 października 2009 | piątek+ | Robert Przybylski
Kamil Łabanowicz przy swoim najnowszym projekcie  elektrycznym  audi e-tron  na targach samochodowych  we Frankfurcie
autor zdjęcia: Robert Przybylski
źródło: Fotorzepa
Kamil Łabanowicz przy swoim najnowszym projekcie elektrycznym audi e-tron na targach samochodowych we Frankfurcie
Syrena sport okrzyknięta przez zachodnich dziennikarzy najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny. Twórcą modelu był Cezary Nawrot
źródło: z archiwum roberta przybylskiego
Syrena sport okrzyknięta przez zachodnich dziennikarzy najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny. Twórcą modelu był Cezary Nawrot
Aston martin rapide powstał pod okiem Marka Reichmana
autor zdjęcia: Robert Przybylski
źródło: Fotorzepa
Aston martin rapide powstał pod okiem Marka Reichmana
Ferrari italia ma przód zaprojektowny przez Janusza Kaniewskiego
autor zdjęcia: Robert Przybylski
źródło: Fotorzepa
Ferrari italia ma przód zaprojektowny przez Janusza Kaniewskiego
PZInż 403. Nadwozie do najsłyniejszej przed wojną polskiej osobówki zwanej L-S zaprojektował Stanisław Panczakiewicz
źródło: z archiwum roberta przybylskiego
PZInż 403. Nadwozie do najsłyniejszej przed wojną polskiej osobówki zwanej L-S zaprojektował Stanisław Panczakiewicz

Polscy styliści samochodów przebijają się do światowej ligi. Przyłożyli rękę do najnowszego audi czy jaguara, słynnej alfy romeo 156. Są firmowymi projektantami czołowych koncernów. Brylują na salonach (aut)

Jedną z gwiazd tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie było sportowe elektryczne audi e-tron. Czerwony bolid został zaprojektowany przez Kamila Łabanowicza – jednego z najzdolniejszych polskich stylistów młodego pokolenia. Kolejną gwiazdą sezonu był aston-martin rapide, który powstał pod okiem Marka Reichmana. Najnowsze ferrari 458 italia ma przód zaprojektowany przez Janusza Kaniewskiego, który najlepsze pomysły ma w lesie pod Sulejówkiem. Z kolei w Jaguarze odbyła się światowa premiera jaguara XJ, przy którym pracował Tadeusz Jelec. Chociaż Polska nie ma własnego przemysłu motoryzacyjnego, polscy styliści przebijają się do pierwszej światowej ligi. Podtrzymują tradycję stylistów i projektantów sprzed blisko 90 lat, bo w Polsce projektowano i produkowano samochody już na początku lat 20., gdy np. w Korei i Chinach nikt o czymś takim nawet nie myślał.

Pionierem polskiej stylistyki samochodowej jest Stanisław Panczakiewicz. Od wczesnych lat 20. pracował w Centralnych Warsztatach Samochodowych, gdzie stworzył m.in. nadwozia dla samochodów CWS T1, T4 i T8. CWS zostało przekształcone w Państwowe Zakłady Inżynierii i najsłynniejsza przedwojenna osobówka – PZInż 403 zwana L-S, otrzymała opływowe nadwozie autorstwa Panczakiewicza. W przeciwieństwie do aerodynamicznych aut amerykańskich i europejskich L-S był proporcjonalny i elegancki. Stylistyka była tak...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Wykup dostęp do pełnego Archiwum na 120 minut.

wyślij SMS o treści RP.ARCHIWUM na 7936
(koszt: 9 zł + VAT)

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Brak okładki

Wydanie: 8437

Spis treści

Wyślij SMS o treści

RP.ARCHIWUM na 7936

i wykup dostęp do pełnego Archiwum
na 120 minut (koszt: 9zł + VAT)

lub

Zamów abonament