Jak rzetelnie przeprowadzić inwentaryzację
Grudzień i styczeń to dla większości działów finansowo-księgowych czas wytężonej pracy związanej z inwentaryzacją majątku, zamknięciem ksiąg rachunkowych i sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego. Przeprowadzenie prawidłowej inwentaryzacji jest szczególnie istotne w czasie kryzysu finansowego, kiedy rośnie ryzyko defraudacji i kradzieży
W wielu firmach, szczególnie mniejszych, nie wprowadzono odpowiednich systemów kontroli wewnętrznej posiadanego majątku. Zarządzanie opiera się na zaufaniu właściciela do pracowników i nieformalnym podejściu do wypełnienia ustawowych obowiązków w zakresie inwentaryzacji.
Tymczasem to właśnie w takich przedsiębiorstwach najczęściej zdarzają się sytuacje, gdy pracownicy niezadowoleni z pobieranych wynagrodzeń, przy braku stabilności pracy i ogólnym poczuciu niepewności decydują się na korzystanie z okazji i niezgodne z prawem „powiększanie” swoich dochodów. Dotyczy to firm różnych branż i pracowników różnych szczebli.
Potwierdzają to ostatnio publikowane raporty, z których wynika, że z polskich sklepów w ciągu roku ginie towar wart ponad 1 miliard euro. Średnia wartość kradzieży dokonanej przez pracownika jest kilkanaście razy wyższa od średniej kradzieży klienta. Nie ma znaczenia to, czy prowadzimy sklep spożywczy, czy handlujemy kosmetykami, czy też nasza firma produkuje wyroby trudno zbywalne.
Głównym celem rzetelnie przeprowadzonej inwentaryzacji jest urealnienie danych ujętych w ewidencji księgowej oraz przedstawienie zarządowi i właścicielom prawdziwego stanu posiadanego majątku. Często występują bowiem różnice między stanem faktycznym a wykazanym w księgach rachunkowych. Z tym wiąże się nieprawidłowa wycena...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta