Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Konna kolej w Kaczym Dole

25 czerwca 2010 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Duża dorożka szynowa, czyli warszawski tramwaj konny
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Duża dorożka szynowa, czyli warszawski tramwaj konny
Na zagranicznych forach internetowych pojawia się to zdjęcie z podpisem – „kolejka kaczodolska“
źródło: Biblioteka Narodowa
Na zagranicznych forach internetowych pojawia się to zdjęcie z podpisem – „kolejka kaczodolska“
reprodukcja – jakub ostałowski
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
reprodukcja – jakub ostałowski
Rok 1907. Układanie toru w kierunku Kaczego Dołu  (biblioteka narodowa/reprodukcja – jakub ostałowski)
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Rok 1907. Układanie toru w kierunku Kaczego Dołu (biblioteka narodowa/reprodukcja – jakub ostałowski)
Miejsce przeznaczone na stację Kaczy Dół. „Gdy kolejka dojdzie do posiadłości p. Kaetzlera, wprowadzona zostanie parowa siła pociągowa“ – donosił „Świat“ (biblioteka narodowa/reprodukcja – jakub ostałowski)
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Miejsce przeznaczone na stację Kaczy Dół. „Gdy kolejka dojdzie do posiadłości p. Kaetzlera, wprowadzona zostanie parowa siła pociągowa“ – donosił „Świat“ (biblioteka narodowa/reprodukcja – jakub ostałowski)

Na przełomie XIX i XX stulecia mieliśmy w rejonie stolicy trzy konne koleje. Jedna z nich funkcjonowała przez 32 lata!

Tytułowego Kaczego Dołu już nie ma. Ucywilizował się i zmienił nazwę na Międzylesie. Pozostałe dwie trasy to: Warszawa – Wilanów i Warszawa – Marki. Istniały zaledwie przez trzy lata.

Kolejka do Kaczego Dołu jest o tyle interesująca, że funkcjonowała przez jedną trzecią „stulecia motoryzacji“ i nie zmieniła napędu. Wagoniki ciągnęła para koni rozwijająca zabójczą prędkość, a pokonująca całą trasę długości około 7 km w 40 minut. Ktoś powie – to na co ona komu była? Zamiast odpowiedzi niech przejdzie się dawnym nasypem – same piachy, w których grzązł każdy powóz. A koniom znacznie lżej było ciągnąć wagony po stalowych szynach.

Zapraszamy na poszukiwania

Pierwszy odcinek prowadzący z Wawra miał długość aż trzech wiorst, to jest 3200 metrów. Uruchomiony został w październiku 1907 roku. „Kurier Warszawski“ donosił wtedy, że kolejka prowadzić będzie nie tylko do Kaczego Dołu, ale i do skrzyżowania Traktu Brzeskiego z Lubelskim, czyli do obecnej miejscowości Zakręt. Nigdy tam nie dotarła, ale kawałek jeszcze dobudowano, doprowadzając do Starej Miłosnej – mimo to pisano, że to trasa do Wiązowny. „Ma ona jeden most, budynków dotąd żadnych, a trakcję konną“. Kolejkę budował inżynier Henryk Huss, wielce doświadczony, choćby dzięki uruchomieniu kolei wilanowskiej. Głównym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8657

Spis treści

Logistyka Transport Spedycja

Zamów abonament