Reguł ani za dużo, ani za mało
Pośpiech przy sporządzaniu regulaminu pracy może się odwrócić przeciwko pracodawcy. Warto jego treść dostosować do potrzeb konkretnego pracodawcy i nie przeklejać kodeksowych regułek
Regulamin pracy jest na gruncie przepisów kodeksu pracy jednym z podstawowych dokumentów regulujących praktyczne wykonywanie stosunku pracy. Jak jednak pokazuje praktyka, jego prawidłowe sporządzenie i wprowadzenie w życie przysparza pracodawcom wielu problemów.
W pierwszej kolejności należy odwołać się do podstawowej funkcji, jaką ma spełniać regulamin pracy. Jak wskazuje art. 104 § 1 kodeksu pracy, ma on ustalać organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Z tego względu treść regulaminu pracy trzeba ustalić w taki sposób, aby zapewniała organizację i porządek procesu pracy w konkretnym zakładzie pracy.
W praktyce nie jest zatem możliwe sporządzenie uniwersalnego wzoru regulaminu pracy, który odpowiadałby potrzebom każdego pracodawcy i zatrudnionych u niego osób. Trzeba bowiem mieć na uwadze to, w jaki sposób ma być zorganizowana codzienna praca i jak ma wyglądać funkcjonowanie tego jednego, konkretnego pracodawcy.
Wskazówki co do tego, co konkretnie ma zawierać treść regulaminu pracy, wynikają m.in. z art. 1041 §...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta