Pick-up zwany ciężarówką, czyli podatek od luksusu na kółkach
Klasyfikacja pojazdu do właściwej pozycji CN przesądza o tym, czy może on być przedmiotem opodatkowania akcyzą. Okazuje się, że odwołanie do instrumentu statystycznego wcale nie musi dawać jasnych rezultatów
Przepisy podatkowe niekiedy zmuszają zarówno podatników, jak i organy podatkowe, do dokonywania technicznych ocen czy klasyfikacji rzeczy pod względem ich właściwości. Często nie chodzi tu o ocenę, w jaki sposób lub do jakiego celu dana rzecz faktycznie służy albo będzie służyła, lecz o prawidłowe wyłożenie cech obiektywnych tej rzeczy.
Gdyby organy podatkowe badały subiektywne użycie przedmiotów, pojazdy typu samochód z kratką dawniej, a obecnie luksusowe bankowozy nie miałyby szans na swoją karierę w podatku od towarów i usług. Jednak przepisy wyraźnie odwołują się do obiektywnych cech, które – przynajmniej teoretycznie – nie mogą być przedmiotem spekulacji.
Definicja z ustawy
Do takich właśnie obiektywnych cech odwołuje się również art. 100 ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (oraz art. 80 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 1 wcześniejszej wersji ustawy o podatku akcyzowym), definiując przedmiot opodatkowania tym podatkiem:
Samochodami osobowymi (przedmiot opodatkowania w określonych sytuacjach) są pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703, przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta