Jak skutecznie chronić firmowe sekrety
Aby uniknąć wycieku poufnych informacji z zakładu, pracodawca musi je określić jako ważne, powiadomić o tym załogę, stworzyć system ich obrony oraz egzekwować przestrzeganie zasad. Gdy tego nie zrobi, podwładny uniknie odpowiedzialności.
Joanna Torbé
Zatrudniając pracownika, firma musi zadbać o bezpieczeństwo ważnych i kluczowych informacji z biznesowego punktu widzenia. Chodzi w szczególności o te informacje, które pracownik pozyska w trakcie zatrudnienia, i których mógłby użyć w przyszłości, po zakończeniu współpracy z firmą. Tu pomyłka może pracodawcę dużo kosztować i przynieść nieodwracalne skutki, za które pracownik nie będzie odpowiadał.
Nie wystarczy jednorazowe postępowanie. Potrzebna jest długofalowa polityka obejmująca działania faktyczne, prawne i środki techniczne.
Zgubny brak przezorności
Orzecznictwo przyjmuje, że jeśli we własnej działalności gospodarczej pracownik wykorzystuje informacje, co do których przedsiębiorca (pracodawca) nie podjął niezbędnych działań, aby zachować ich poufność, działania te należy traktować jako wykorzystywanie powszechnej wiedzy. Pracodawca nie ma do niej żadnych ustawowych uprawnień. I choć szefowi wolno wybierać środki prawne i rodzaj odpowiedzialności pracownika, a możliwości ma tu szerokie, te działania nie będą skuteczne (lub co najmniej bardzo utrudnione), jeżeli wcześniej właściwie nie zadbał o swoje interesy.
Co zrobić
Jeżeli na co dzień pracownik ma dostęp do informacji, które szef chce chronić, musi temu dać wyraz zarówno zapewniając dozór techniczny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta