Pracodawca uczestniczy w staraniach o świadczenie częściowe
Ubiegający się o emeryturę częściową samodzielnie składa w tej sprawie wniosek w ZUS. Zakład ma jednak obowiązek wystawiać mu wszelkie niezbędne do tego dokumenty.
Pracownik urodzony w styczniu 1951 r., w styczniu 2016 r. ukończył 65 lat. Posiada 41-letni staż pracy. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami wiek emerytalny mężczyzn urodzonych od 1 stycznia do 31 marca 1951 r. wynosi co najmniej 66 lat i 1 miesiąc. W związku z tym prawo do emerytury będzie mu przysługiwało dopiero w lutym 2017 r. Chce on jednak wystąpić o przyznanie emerytury częściowej. Co należy do naszych obowiązków jako pracodawcy? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 26b ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 748; dalej: ustawa emerytalna), ubezpieczonym urodzonym po 31 grudnia 1948 r., którzy nie osiągnęli podwyższonego wieku emerytalnego określonego w art. 24 ust. 1a i 1b ustawy emerytalnej, przysługuje emerytura częściowa. Muszą jednak spełnić łącznie następujące warunki:
- posiadają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn oraz
- osiągnęli wiek wynoszący co najmniej 62 lata dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn.
Przy ustalaniu 35- lub 40-letniego okresu składkowego i nieskładkowego uwzględnia się – w kolejności analogicznej jak przy ustalaniu uprawnień do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta