Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Szykanowanie w firmie musi być uporczywe i długotrwałe

24 marca 2016 | Praca i ZUS | Paweł Sowisło

Nie każdy dyskomfort psychiczny pracownika 
to przejaw mobbingu. Zapewnienie przez pracodawcę pracownikowi dobrego samopoczucia 
jest niewymierne i nie daje 
się zobiektywizować.

Według art. 943 § 2 kodeksu pracy mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu. Polegają one na jego uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, wywołujące u podwładnego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu jego poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu.

Kłopot z pojęciem

Aby można było uznać, że pracodawca dopuścił się mobbingu wobec pracownika, te ustawowe przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że działania pracodawcy były jednocześnie uporczywe i długotrwałe. Mają polegać na nękaniu lub zastraszaniu, a w konsekwencji wywołują u pracownika zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodują lub mają na celu jego ośmieszenie lub poniżenie, izolację lub wykluczenie.

Definicja ta zawiera wiele zwrotów nieostrych, np. uporczywość i długotrwałość. Jak zatem rozpoznać działania zastraszające i rozróżnić realnie występujący mobbing od zwyczajnych konfliktów pracowniczych czy podejmowanych przez pracodawcę czynności...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10403

Wydanie: 10403

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament