Wielki konstruktor małych maszyn
Do orki wchodzi się wprost z murawy, niczym do eleganckiego samochodu. Drzwi kabiny są bowiem otwierane do góry, a skrzydła umieszczone nad kabiną, by nie przeszkadzały. - Chciałem, by do tego samolotu wsiąść mogła dama w długiej wąskiej spódnicy, nie wzbudzając przy tym nadmiernego zainteresowania mężczyzn - żartuje konstruktor Orki, inżynier Edward Margański, znany w świecie lotniczym polski konstruktor.
Znawcy od razu zauważyli, że orka to pierwszy samolot, który został zaprojektowany dla ludzi, a nie tylko dla pilotów.
Skrzydło, którego nie byłoWszyscy, którzy znają Margańskiego wiedzą, że bardziej pasjonuje go konstruowanie samolotów niż robienie pieniędzy. Ale to jednak on założył pierwszą w Polsce prywatną firmę lotniczą. Remontował szybowce, odrestaurowywał zabytkowe samoloty, słynne przedwojenne RWD, na których latali Żwirko i Wigura. Szukał na lotniczym rynku nisz. Ale nie zaniedbywał swojej pasji wymyślania nowych konstrukcji. Każdy, kto zna się na lotnictwie powie czym jest "skrzydełko Margańskiego". Statyczność samolotów zawsze była problemem. Margański wymyślił skrzydło,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta