Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reżyser nie ma czasu na sny

21 listopada 2008 | Magazyn tv | Barbara Hollender
Można się do roli doskonale przygotować, a potem i tak efekt zależy od tylu rzeczy... Od tego, czy dobrze się czujemy, czy partner przed kamerą  ma dobry dzień, czy wypiliśmy przed zdjęciami kawę i czy nie pokłóciliśmy się rano z żoną
źródło: AP
Można się do roli doskonale przygotować, a potem i tak efekt zależy od tylu rzeczy... Od tego, czy dobrze się czujemy, czy partner przed kamerą ma dobry dzień, czy wypiliśmy przed zdjęciami kawę i czy nie pokłóciliśmy się rano z żoną

Z Kennethem Branaghem rozmawia Barbara Hollender

Rz: Krytycy piszą o panu „specjalista od Szekspira”. Jak się pan czuje w takiej roli?

Nijak. Nie można być specjalistą od Szekspira. Ten facet był tak genialny, a jego sztuki pozostawiają tak nieskończone możliwości interpretacyjne, że nie można czuć się w tej dziedzinie ekspertem. Co najwyżej uczniem. I to pokornym.

Reżyser przenoszący na ekran dramaty Szekspira niezmiennie staje wobec dylematu: ekranizować wiernie czy uwspółcześniać. Pan nigdy nie dał na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi.

Bo wszystko zależy od pomysłu na sztukę. Są takie dramaty Szekspira, które trudno wypreparować z kontekstu historycznego, ale one zwykle mają bardzo silną wymowę polityczną. Ich przesłania na temat mechanizmów władzy brzmią uniwersalnie i ponadczasowo. Są jednak i takie dzieła, które aż się proszą o współczesne interpretacje. Na przykład „Romeo i Julia”. Baz Luhrmann wystawił tę tragedię na plaży w Malibu, proponując opowieść o współczesnej amerykańskiej popkulturze.

Twórca europejski mógłby przenieść akcję tej sztuki do ogarniętego wojną domową Belfastu. A dziś może nawet uprawniona byłaby jakaś opowieść o ludziach Zachodu i Wschodu rozdzielonych dwiema kulturami i religiami. Ale tak naprawdę nie chodzi o to, czy się pozostaje całkowicie wiernym Szekspirowi czy też przenosi się go w inne czasy. Ważne, czy robi się to dobrze.

Wielu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8173

Spis treści

Gazeta prawa i podatków

Centrum Rybnika bez aut
Chorego można skontrolować na korytarzu
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Częściowa dopłata też jest zwolniona
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Jak wysłać wezwanie do zapłaty
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Oświadczenia majątkowe
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Pracownik może zwolnić się dyscyplinarnie
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Towary przekażemy bez VAT
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Upadłość wpływa na majątek
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Większa dowolność przy ustalaniu wadium
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Zmiana umowy ciężarnej niedozwolona
Inwestycje w obcych obiektach wciąż budzą wątpliwości
Jak dostarczać własne dania na cudzy stół
Jak pracodawca może ograniczyć dodatkowe świadczenia dla pracowników
Jak zorganizować e-urząd
Kto może się zdecydować na kartę podatkową
Można wnioskować o ściganie pirata
O zarobkach burmistrza decyduje rada
Od bonu firma płaci podatek
Od pikapa odliczamy cały podatek
Odliczymy VAT od wydatków na działalność socjalną
Odszkodowanie dla Zamoyskich
Po upływie przedawnienia można odmówić zapłaty
Program ratowania kościołów
Radni mogą obniżyć zarobki wójta
Rozwiązanie umowy to nie to samo co jej wygaśnięcie
Sołectwa i dzielnice – zasady ich tworzenia (2)
Szef musi wziąć pod uwagę opinie pracowników
Trudno rozliczyć nakłady, gdy wynajmujemy lokal
Wskaźniki & stawki
Wypłać ekwiwalent za urlop zaległy i bieżący

Po godzinach

2 x Francja
Akuratna muzyka do zabawy
Animowany podarunek
Bajki, co bawią pokolenia
Bal pod skrzydłami Motyli
Bardzo długa przerwa reklamowa
Czas wolny
Do ataku na sztalugi!
Dwie gorące noce
Dwoić się to za mało – warszawiaku, trój się!
Dziewczyna mojego kumpla **
Dźwięk połączony z obrazem
Dźwięki pełne niepokoju
Dźwięki z polotem
Ego zagra z id
Ekipa z przyszłości
Elektrycy ze smyczkami
Figura bez fałszu
Filmowa podróż do Afganistanu
Folkowe opowieści
Góry, nasze góry
Historia sprzed 90 lat
Jamajski dynamit
Jazz na osiem strun
Kalendarium
Klasycy filmów retro
Kryzys żyje!
Kuchnia w wielu językach
Kwarantanna *
Lekcje pana Kuki ***
Losy wyrzucone na śmietnik
Matka reggae nie pozwala nam usiedzieć
Mikro, czyli niezależnie
Miks muzyki Chopina i jazzu
Mit Don Juana wg Jarzyny
Na ekranie iluzjonu
Nike, która się waha
Nowy film Krzystka przed premierą
O kowboju, który łapał złodziei i znalazł niespodziankę
Pamięci Stanisława Różewicza
Po godzinach
Poczuć w kinie magię opery
Podróż w nieznany świat
Pracowita niedziela Pendereckiego
Projekcje przy Lubelskiej
Przede wszystkim słowo
Przyjacielskie denuncjacje
Przyjeżdża orkiestra ****
Punk rock w Nowym Sadzie
Rura, która mówi
Rzeczywistość oczami artysty
Spacer po przeszłości
Są z nami już 25 lat
Słowackie i polskie głosy
Teatralni profesjonaliści i amatorzy
Telewizja inspiruje artystów
Towarzyskie wina: Beaujolais Noveau, Novello
Trzaski awangardy
W sieci kłamstw **
Wieczór z romantyczną komedią
Wspomnienie Paula Newmana
Wulkan ekspresji
Wycieczka z kina Muranów do Nowego Jorku
Włosi też dają czadu
Łubudubu wysokiej jakości
Żywe rzeźby w akcji
„Gardenia” znów w Laboratorium
Zamów abonament