Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Trzecie odcięcie Żoliborza

21 listopada 2008 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Zanim wybudowano wiadukt obok Dworca Gdańskiego, tramwaje  jeździły ulicą  Krajewskiego, która zagłębiała się pod torami
źródło: żoliborz.net
Zanim wybudowano wiadukt obok Dworca Gdańskiego, tramwaje jeździły ulicą Krajewskiego, która zagłębiała się pod torami
Otwarcie wiaduktu 27 lu- tego 1937 r. Wstęgę przecina minister komunikacji Juliusz Ulrych, z prawej Stefan Starzyński
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Otwarcie wiaduktu 27 lu- tego 1937 r. Wstęgę przecina minister komunikacji Juliusz Ulrych, z prawej Stefan Starzyński
Wiadukt nad torami obok Dworca  Gdańskiego  – tuż przed  wojną
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Wiadukt nad torami obok Dworca Gdańskiego – tuż przed wojną
Gdy przejazd nad torami obok Dworca Gdańskiego zostanie zamknięty,  pieszym pozostanie trochę zapomniane przejście. Znajduje się ono w miejscu dawnego tunelu dla tramwajów na wysokości  ul. Krajewskiego
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Życie Warszawy
Gdy przejazd nad torami obok Dworca Gdańskiego zostanie zamknięty, pieszym pozostanie trochę zapomniane przejście. Znajduje się ono w miejscu dawnego tunelu dla tramwajów na wysokości ul. Krajewskiego
Listopad  1946 r. Robotnicy kończą odbudowę konstrukcji zniszczonej podczas wojny
źródło: PAP
Listopad 1946 r. Robotnicy kończą odbudowę konstrukcji zniszczonej podczas wojny
Zdjęcie dalekiego zwiadu lotniczego Luftwaffe z 1 marca 1945 r. W czerwonym kółku zaznaczony zwalony eksplozją wiadukt na ul. Mickiewicza. W kole żółtym przejazd pod torami w osi  ulicy Krajewskiego, który zachował się nienaruszony
źródło: Życie Warszawy
Zdjęcie dalekiego zwiadu lotniczego Luftwaffe z 1 marca 1945 r. W czerwonym kółku zaznaczony zwalony eksplozją wiadukt na ul. Mickiewicza. W kole żółtym przejazd pod torami w osi ulicy Krajewskiego, który zachował się nienaruszony
Prace nad budową wiaduktu rozpoczęto w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Ogromna pryzma ziemi pośrodku zdjęcia to zaczątek nasypu od strony ulicy Mickiewicza. Przez teren budowy przemykają tramwaje jadące na Żoliborz
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Prace nad budową wiaduktu rozpoczęto w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Ogromna pryzma ziemi pośrodku zdjęcia to zaczątek nasypu od strony ulicy Mickiewicza. Przez teren budowy przemykają tramwaje jadące na Żoliborz
To samo miejsce kilka miesięcy później, widać już pierwszy element nowej konstrukcji nad torami kolejowymi. Szyny tramwajowe nadal prowadzą  w kierunku  Wisły. Jednak to już ostatnie miesiące tak wytyczonej trasy
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
To samo miejsce kilka miesięcy później, widać już pierwszy element nowej konstrukcji nad torami kolejowymi. Szyny tramwajowe nadal prowadzą w kierunku Wisły. Jednak to już ostatnie miesiące tak wytyczonej trasy

Komunikacja publiczna nie korzysta już z wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. Wkrótce zamrze tam ruch aut osobowych i obiekt pójdzie do remontu. Przedostanie się z Żoliborza do Śródmieścia będzie problemem – jak przed sześćdziesięciu laty

Jak przejdziemy przez tory kolejowe? W rejonie ulicy Krajewskiego znajduje się najbardziej zapomniane w Warszawie przejście podziemne. Niemal nikt tamtędy nie chodzi, bo po północnej stronie szyn stoi ledwie parę bloków mieszkalnych, a po południowej mieści się tylko park i stadion Polonii. Wszystko wskazuje na to, że przejście to jest przebudowanym starym tunelem, którym do 1938 r. jeździł tramwaj.

Pierwsi byli Rosjanie

Stary Żoliborz został zniszczony przez rosyjskie fortyfikacje. Początkowo – po powstaniu listopadowym – gdy wznoszono cytadelę, a drugi raz w połowie XIX wieku podczas budowy pierścienia fortów. Wyburzono wówczas resztę zabudowy. Pierwsze domy mieszkalne zaczynały się na dzisiejszym Marymoncie. Komunikacja z tym rejonem została jeszcze bardziej utrudniona w latach 70. XIX wieku, gdy wybudowano tzw. kolej obwodową. Była to linia łącząca prawobrzeżne tory o szerokim, rosyjskim rozstawie szyn z lewobrzeżnymi o rozstawie europejskim. Ciekawostką jest to, iż początkowo biegł tamtędy jeden tor o trzech...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8173

Spis treści

Gazeta prawa i podatków

Centrum Rybnika bez aut
Chorego można skontrolować na korytarzu
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Częściowa dopłata też jest zwolniona
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Jak wysłać wezwanie do zapłaty
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Oświadczenia majątkowe
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Pracownik może zwolnić się dyscyplinarnie
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Towary przekażemy bez VAT
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Upadłość wpływa na majątek
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Większa dowolność przy ustalaniu wadium
Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Zmiana umowy ciężarnej niedozwolona
Inwestycje w obcych obiektach wciąż budzą wątpliwości
Jak dostarczać własne dania na cudzy stół
Jak pracodawca może ograniczyć dodatkowe świadczenia dla pracowników
Jak zorganizować e-urząd
Kto może się zdecydować na kartę podatkową
Można wnioskować o ściganie pirata
O zarobkach burmistrza decyduje rada
Od bonu firma płaci podatek
Od pikapa odliczamy cały podatek
Odliczymy VAT od wydatków na działalność socjalną
Odszkodowanie dla Zamoyskich
Po upływie przedawnienia można odmówić zapłaty
Program ratowania kościołów
Radni mogą obniżyć zarobki wójta
Rozwiązanie umowy to nie to samo co jej wygaśnięcie
Sołectwa i dzielnice – zasady ich tworzenia (2)
Szef musi wziąć pod uwagę opinie pracowników
Trudno rozliczyć nakłady, gdy wynajmujemy lokal
Wskaźniki & stawki
Wypłać ekwiwalent za urlop zaległy i bieżący

Po godzinach

2 x Francja
Akuratna muzyka do zabawy
Animowany podarunek
Bajki, co bawią pokolenia
Bal pod skrzydłami Motyli
Bardzo długa przerwa reklamowa
Czas wolny
Do ataku na sztalugi!
Dwie gorące noce
Dwoić się to za mało – warszawiaku, trój się!
Dziewczyna mojego kumpla **
Dźwięk połączony z obrazem
Dźwięki pełne niepokoju
Dźwięki z polotem
Ego zagra z id
Ekipa z przyszłości
Elektrycy ze smyczkami
Figura bez fałszu
Filmowa podróż do Afganistanu
Folkowe opowieści
Góry, nasze góry
Historia sprzed 90 lat
Jamajski dynamit
Jazz na osiem strun
Kalendarium
Klasycy filmów retro
Kryzys żyje!
Kuchnia w wielu językach
Kwarantanna *
Lekcje pana Kuki ***
Losy wyrzucone na śmietnik
Matka reggae nie pozwala nam usiedzieć
Mikro, czyli niezależnie
Miks muzyki Chopina i jazzu
Mit Don Juana wg Jarzyny
Na ekranie iluzjonu
Nike, która się waha
Nowy film Krzystka przed premierą
O kowboju, który łapał złodziei i znalazł niespodziankę
Pamięci Stanisława Różewicza
Po godzinach
Poczuć w kinie magię opery
Podróż w nieznany świat
Pracowita niedziela Pendereckiego
Projekcje przy Lubelskiej
Przede wszystkim słowo
Przyjacielskie denuncjacje
Przyjeżdża orkiestra ****
Punk rock w Nowym Sadzie
Rura, która mówi
Rzeczywistość oczami artysty
Spacer po przeszłości
Są z nami już 25 lat
Słowackie i polskie głosy
Teatralni profesjonaliści i amatorzy
Telewizja inspiruje artystów
Towarzyskie wina: Beaujolais Noveau, Novello
Trzaski awangardy
W sieci kłamstw **
Wieczór z romantyczną komedią
Wspomnienie Paula Newmana
Wulkan ekspresji
Wycieczka z kina Muranów do Nowego Jorku
Włosi też dają czadu
Łubudubu wysokiej jakości
Żywe rzeźby w akcji
„Gardenia” znów w Laboratorium
Zamów abonament