Trzecie odcięcie Żoliborza
Komunikacja publiczna nie korzysta już z wiaduktu przy Dworcu Gdańskim. Wkrótce zamrze tam ruch aut osobowych i obiekt pójdzie do remontu. Przedostanie się z Żoliborza do Śródmieścia będzie problemem – jak przed sześćdziesięciu laty
Jak przejdziemy przez tory kolejowe? W rejonie ulicy Krajewskiego znajduje się najbardziej zapomniane w Warszawie przejście podziemne. Niemal nikt tamtędy nie chodzi, bo po północnej stronie szyn stoi ledwie parę bloków mieszkalnych, a po południowej mieści się tylko park i stadion Polonii. Wszystko wskazuje na to, że przejście to jest przebudowanym starym tunelem, którym do 1938 r. jeździł tramwaj.
Pierwsi byli Rosjanie
Stary Żoliborz został zniszczony przez rosyjskie fortyfikacje. Początkowo – po powstaniu listopadowym – gdy wznoszono cytadelę, a drugi raz w połowie XIX wieku podczas budowy pierścienia fortów. Wyburzono wówczas resztę zabudowy. Pierwsze domy mieszkalne zaczynały się na dzisiejszym Marymoncie. Komunikacja z tym rejonem została jeszcze bardziej utrudniona w latach 70. XIX wieku, gdy wybudowano tzw. kolej obwodową. Była to linia łącząca prawobrzeżne tory o szerokim, rosyjskim rozstawie szyn z lewobrzeżnymi o rozstawie europejskim. Ciekawostką jest to, iż początkowo biegł tamtędy jeden tor o trzech...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta