Regulamin pracy to czasem kłopotliwy zbytek
Jeśli nie zatrudniasz 20 osób, nie musisz wprowadzać przepisów rangi regulaminowej. Gdy jednak to zrobisz, i tak wydajesz obwieszczenie o porządku pracy w firmie i przekazujesz każdemu pracownikowi dodatkową informację o zatrudnieniu
– Zatrudniam 14 pracowników i zastanawiam się, czy muszę wprowadzić regulamin pracy? Skoro nie mam 20-osobowej załogi, to chyba nie powinienem tego robić. Ale jeśli mimo to wprowadzę go w firmie, czy będzie on miał taką samą moc prawną jak regulaminy u pracodawców zatrudniających 20 pracowników? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie musi ustalać regulaminu pracy. Nie ma takiego ustawowego wymogu. Obowiązek taki mają jedynie zatrudniający 20 lub więcej pracowników i pod warunkiem, że ich załóg nie obowiązuje układ zbiorowy pracy lub gdy funkcjonujący w ich firmie uzp nie reguluje kwestii objętej regulaminem, a więc zasad organizacji i porządku w procesie pracy oraz związanych z tym praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Tak stanowi art. 104 k.p.
Na dwoje babka wróżyła
Wprowadzenie regulaminu pracy oraz jego moc prawna, gdy w firmie pracuje mniej niż 20 pracowników, budzi wątpliwości wśród komentatorów. W literaturze prezentowane są dwa różne stanowiska w tej sprawie.
Według pierwszego ustalenie regulaminu pracy, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 osób na podstawie umowy o pracę, jest dopuszczalne, a dokument ten ma taką samą moc prawną jak ten w firmie, w której pracuje co najmniej 20 pracowników. Będzie więc zakładowym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta