Personel nie jest bezradny, gdy nie dostaje na czas swoich pensji
Gdy przestaniesz płacić swoim pracownikom, może cię to dodatkowo kosztować. Bo będą się im należeć odsetki, a i grzywna może cię nie ominąć
– Pracodawca zapowiedział, że co najmniej przez trzy miesiące nie będzie wypłacał pensji pracownikom ze względu na złą sytuację finansową. Co pracownik zatrudniony na czas nieokreślony może zrobić w takiej sytuacji? Czy jest to zgodne z prawem pracy? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Takie postępowanie to wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym (art. 282 § 1 pkt 1 k.p.). Jest karane grzywną od 1 do 30 tys. zł. Pracownik może jeszcze bardziej zwiększyć te obciążenia finansowe pracodawcy.
Pobory gwarantowane
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy wynikającym ze stosunku pracy jest zapłata wynagrodzenia za pracę wykonaną przez pracownika (art. 22 § 1 k.p.). Ponadto polski kodeks pracy – oparty na założeniu, że to pracodawcy ponoszą pełne ryzyko (ekonomiczne, techniczne, socjalne) związane z prowadzoną działalnością – gwarantuje pracownikom prawo do wynagrodzenia także w pewnych sytuacjach, w których pracy nie wykonywali (np. za czas choroby, w razie przestoju).
Przykład 1W zakładzie pracy nastąpiło wstrzymanie produkcji wskutek awarii systemu komputerowego sterującego linią produkcyjną. Za ten czas pracownikom przysługuje wynagrodzenie wynikające z ich osobistego zaszeregowania, określonego w umowie o pracę lub zakładowych przepisach płacowych stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta