Co zrobi firma, która straciła księgi w powodzi
Problemy z rozliczeniami podatkowymi, kłopoty z należnościami od kontrahentów, brak informacji o stanie firmy – to wszystko grozi przedsiębiorcom, którzy stracili wskutek powodzi dokumentację księgową. Muszą spróbować ją odtworzyć
Działania, jakie powinny zostać podjęte przez firmę, zależą od faktycznych zniszczeń dokumentacji księgowej. Utracone mogły zostać dokumenty z ostatnich miesięcy lub archiwum z kilku lat. Zapisy elektroniczne ksiąg mogły ocaleć lub zostać pochłonięte przez żywioł w całości.
Poza tym przedsiębiorcy utracili majątek rzeczowy (zapasy materiałów, towarów, wyrobów gotowych, urządzenia produkcyjne) i zdolność do prowadzenia działalności gospodarczej na co najmniej kilkanaście tygodni.
Dlatego przedstawiamy praktyczne rozwiązania problemów związanych z rekonstrukcją dokumentacji księgowej. Przedsiębiorstwa dotknięte powodzią powinny bowiem jak najszybciej opracować właściwy dla siebie plan działania na nadchodzące tygodnie.
Czym grozi utrata dokumentów
Przypomnijmy, że dokumentacji księgowej związanej z prowadzoną w firmie rachunkowością poświęcono rozdział 2 ustawy o rachunkowości (dalej uor). Kluczowymi składnikami tej dokumentacji są księgi rachunkowe i dowody księgowe stanowiące podstawę dokonywanych w nich zapisów.
Dowodami księgowymi są w szczególności faktury sprzedaży i zakupu, wewnętrzne dokumenty rozliczeniowe (amortyzacja, listy płac, rozliczenia okresowe kosztów, kalkulacja rezerw itp.), a także rejestry i deklaracje podatkowe. Utrata któregokolwiek rodzi dla przedsiębiorcy ryzyko finansowe.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta