Polski rynek TSL w 2009 r.
Chociaż wartość polskiego rynku TSL w 2009 r. mierzona przychodami 76 firm zmniejszyła się o ponad 11 proc. w stosunku do roku 2008, to perspektywy są dobre dla całej branży w związku z przewidywanym długoterminowym wzrostem PKB Polski i całego regionu
Polska jako jedyny kraj UE zanotowała w 2009 r. niewielki (1,7-proc.) wzrost PKB. Jednak sytuacja ta nie przełożyła się na rynek TSL, gdzie nastąpiły w większości przypadków spadki przychodów przy wzroście rentowności. W I kwartale 2010 r. można zauważyć zarówno bardziej optymistyczne nastroje wśród przedsiębiorców, jak też lepsze wyniki sprzedażowe w niektórych branżach. Sytuacja wciąż nie jest jednak stabilna w gospodarce. Przyczynia się do tego m.in. zachwianie pozycji euro przede wszystkim w wyniku kryzysu finansowego w Grecji.
Obecnie najszybszy wzrost sprzedaży według Euromonitora przewiduje się w segmencie sprzętu elektronicznego (w Polsce aż o 11 proc., w Europie Wschodniej o ponad 5 proc. w stosunku do 2009 r.), do poziomu 31,7 mld zł w Polsce i 51,5 mld zł w Europie Wschodniej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w tym segmencie spadki w 2009 r. były relatywnie duże w stosunku do 2008 r. (11-proc. spadek sprzedaży w Polsce). Optymistyczne są prognozy dotyczące sprzedaży telewizorów plazmowych i LCD – dla Europy przewiduje się sprzedaż 43 mln sztuk, co oznacza wzrost o ok. 10 proc. w stosunku do 2009 r. Sprzedaż może rosnąć również relatywnie szybko w segmencie ubrań i obuwie (Polska – 9,2 proc., do wartości 34,6 mld zł, brak danych dla Europy Wschodniej), zabawek i gier (Polska
– 8,5 proc., do wartości 1,9 mld zł, Europa Wschodnia – 4,7 proc. do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta