Przewozy kolejowe Infrastruktura Wolna ręka, ale w trybach
PKP PLK nareszcie uniezależni się od PKP SA, bo Skarb Państwa wykupi spółkę dzięki pieniądzom z Funduszu Kolejowego. Jednak branża obawia się, że nastąpi to kosztem infrastruktury, która popadnie w kompletną ruinę
W myśl podpisanej 28 maja przez p.o. prezydenta Bronisława Komorowskiego nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP Skarb Państwa kupi od PKP SA za ponad 2 mld zł akcje PKP PLK. Do 2014 roku PKP SA będzie otrzymywać z Funduszu Kolejowego po 500 mln zł rocznie i spłaci większość zadłużenia. Jeden z najważniejszych postulatów przewoźników kolejowych został spełniony – PKP PLK uniezależni się od PKP SA. Jednak nie wszyscy są szczęśliwi.
Branża kolejowa obawia się, że wydanie większości pieniędzy z Funduszu Kolejowego na wykup akcji PLK spowoduje spowolnienie remontów sieci kolejowej i upadek przewozów kolejowych. Pieniędzy na remonty brakuje od dekad i PKP PLK ocenia skumulowane potrzeby remontowe na 47 mld zł. Dodatkowo straty spowodowane tegorocznymi powodziami PLK szacuje na min. 300 mln zł. W tym roku na remonty PLK wydała prawie 900 mln zł, a odpowiedzialny w Ministerstwie Infrastruktury za przewozy kolejowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta