Jak rozliczać w kosztach powypadkowy remont auta
Aby firma mogła pomniejszyć przychody o wydatki na naprawę samochodu po kolizji, musi być ono objęte dobrowolnym ubezpieczeniem. Nie ma znaczenia, że obciążona będzie polisa sprawcy, a nie poszkodowanego
Z wykorzystywaniem samochodów osobowych w działalności wiąże się ponoszenie zarówno bieżących kosztów eksploatacyjnych, jak i tych, które wynikają z zaistnienia losowych zdarzeń drogowych (kolizji) i wymagają znacznych nakładów na powypadkową naprawę pojazdu.
Właściwe rozpoznanie skutków podatkowych takiej sytuacji w dużej mierze uzależnione jest od kwalifikacji samochodu osobowego jako środek trwały podatnika bądź jako prywatny pojazd prowadzącego działalność gospodarczą, który nie został zaliczony do środków trwałych.
Gdy dotyczy środka trwałego
Analiza możliwości zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na powypadkową naprawę samochodu osobowego w każdym przypadku wymaga wskazania na podstawową zasadę kwalifikacji wydatków do kosztów. Za koszty uzyskania przychodu uznaje się koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w negatywnym katalogu z art. 23 ustawy o PIT i odpowiednio art. 16 ustawy o CIT.
Zatem z uwagi na brak szczególnych regulacji odnoszących się do sytuacji, w której samochód jest uznawany za środek trwały, wydatki na przywrócenie go do stanu sprzed powstania szkody będą podlegały zaliczeniu w ciężar kosztów na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta