Gotówka wygodna dla klienta, niełatwa dla przedsiębiorcy
Firmy rozliczają się w gotówce, bo wymuszają to na nich klienci. W rezultacie, kiedy same mają płacić, również używają pieniędzy. To zaklęte koło utrudnia, zwłaszcza małym podmiotom, przejście na wygodniejszy, szybszy i zwykle tańszy obrót bezgotówkowy.
Aż 32 proc. przedsiębiorców rozlicza się z klientami wyłącznie w gotówce, a pozostali przyjmują również płatności bezgotówkowe, mniej niż jeden na 100 badanych rozlicza się wyłącznie bezgotówkowo – wynika z ankiety Idea Banku. Takie rezultaty nie zaskakują, jako że Polacy nadal do płacenia najchętniej używają gotówki >patrz ramka.
Efekt jest taki, że przedsiębiorcy są zmuszeni do przyjmowania płatności w gotówce, co skłania ich do opłacania swoich płatności w ten sposób lub do przemieszania ich z gotówką pochodzącą z utargu do banku. Z badania Idea Banku wynika, że zdecydowana większość – aż 80 proc. – zanosi utarg do banku (lub wpłatomatu) w pojedynkę, bez niczyjej pomocy. I na dodatek prawie 40 proc. przedsiębiorców transportuje pieniądze do banku już po zamknięciu firmy, a więc najczęściej po zmroku.
Trudno wyliczyć koszty
Jako że wożenie utargu do banku jest czasochłonne – aż 20 proc. przedsiębiorców zajmuje to więcej niż 30 minut – osoby prowadzące biznes raczej trzymają gotówkę przy sobie lub w firmie. Jak wynika z ankiety Idea Banku, aż 46 proc. z nich wozi utarg do banku rzadziej niż raz w tygodniu, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta