Stosujesz fikcyjne promocje, licz się z ryzykiem kary
Zachęcanie konsumentów do zakupu towaru po rzekomo obniżonej cenie i tym samym wywoływanie wrażenia istnienia szczególnej korzyści wynikającej z podjęcia szybkiej decyzji o zakupie jest nielegalnym działaniem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka Vigget sprzedająca na pokazach urządzenia paramedyczne wprowadzała konsumentów w błąd, stosując fikcyjną promocję. Jej działanie zostało zaklasyfikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. A na czym ono polegało? UOKiK przeanalizował wzory umów sprzedaży zawieranych przez Vigget z uczestnikami pokazów. Niedozwoloną praktyką przedsiębiorcy było sugerowanie konsumentom, że kupując urządzenie podczas pokazu, zyskują upust do 50 proc. Spółka informowała, że regularna cena aparatu wynosi około 7 tys. zł, i proponowała uczestnikom prezentacji promocyjny zakup nawet za połowę tej sumy. Jednocześnie jednak postępowanie urzędu antymonopolowego wykazało, że sprzęt nigdy nie był sprzedawany w cenie wyjściowej. Tym samym przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd co do wartości urządzenia. Co więcej, mogli oni nabrać przekonania o szczególnej korzyści wynikającej z podjęcia szybkiej decyzji o zakupie. Takie postępowanie przedsiębiorcy narusza przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007r. nr 171, poz. 1206).
Zmylony ceną
Zgodnie z art. 4 tej ustawy praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta