Ostrzejsze kary za naruszanie prawa ochrony konkurencji
Zmienione przepisy powinny być dla przedsiębiorców wyraźnym sygnałem do zachowania większej ostrożności w działaniach na rynku – pisze ekspert Jarosław Fidala.
Od 18 stycznia 2015 r. zacznie obowiązywać znowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2014 r., poz. 945, „Ustawa"), której celem jest m.in. wzmocnienie systemu ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce. Przede wszystkim przez zwalczanie nielegalnych porozumień zawieranych między przedsiębiorcami, o których mowa w art. 6 Ustawy. W tym zakresie Ustawa wyposaża prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w instrumenty prawne, które w zamierzeniu ustawodawcy mają doprowadzić do wyeliminowania szkodliwych dla rynku porozumień oraz mają ograniczyć ryzyka ich występowania.
Ostre narzędzia
Spośród tych instrumentów najwięcej pytań i wątpliwości wiąże się z przyznaniem prezesowi UOKiK prawa do nałożenia kary pieniężnej do 2 000 000,00 zł na osobę zarządzającą przedsiębiorstwem, która w ramach sprawowanych funkcji umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do naruszenia przez tego przedsiębiorcę zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję (art. 6a oraz art. 106a ust. 1 Ustawy). Tak sformułowany przepis pozwala na wyodrębnienie kilku istotnych elementów decydujących o podmiotowym i przedmiotowym zakresie jego zastosowania.
Po pierwsze, ukarane zostać mogą wszelkie osoby, które Ustawa definiuje jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta