Jeszcze jeden miliard
Japoński koncern Toyota został nowym globalnym partnerem MKOl. Za ośmioletni kontrakt zapłaci 800 mln dolarów.
Od wielu lat takie komunikaty nie dziwią, ale największa firma samochodowa na świecie wyznaczyła kilka dni temu nowy poziom zaangażowania w sport olimpijski. Podpisała kontrakt niemal miliardowy, jest pierwszym producentem aut sponsorującym ruch olimpijski na całym świecie. Ta umowa jest też dowodem szybko rosnącego znaczenia Azji w sporcie.
Obowiązywać będzie w latach 2017–2024 (w Japonii od zaraz). Oznacza to związek Toyoty z trzema kolejnymi igrzyskami olimpijskimi, które odbędą się w Azji – zimowymi w 2018 r. w Pjongczang (Korea Płd.), letnimi w 2020 r. w Tokio oraz ponownie zimowymi w 2022 r. w Pekinie lub Ałmatach. Wybór MKOl: Chiny czy Kazachstan, poznamy 31 lipca. Umowa obejmie też igrzyska letnie w 2024 r., których gospodarza jeszcze nie znamy.
Wszystkich szczegółów kontraktu podpisanego w Tokio nie ujawniono, ale japońskie media oceniają jego wysokość na 835 mln dolarów – to robiący wrażenie rekord, kwota znacznie przekraczająca sumy, jakie dotychczas płacono za udział w marketingowym programie globalnego wsparcia MKOl znanym od lat pod nazwą TOP – The Olympic Partners.
TOP stworzono w 1985 r., w czasach panowania w MKOl Juana Antonio Samarancha. Pomysł wyszedł od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta