Jak księgować wydatki na leasingowane auto
Opłata wstępna zapłacona finansującemu jako warunek zawarcia umowy leasingu jest kosztem jednorazowo. Przedsiębiorca powinien ją wpisać do księgi pod datą dokumentującej ją faktury.
Od 2011 r. prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. W styczniu 2016 r. wzięłam w leasing operacyjny samochód. Jak wpisywać do księgi opłatę wstępną, raty leasingowe i wykup? Czy wydatki na paliwo, naprawy, przeglądy, polisę OC (zgodnie z umową na korzystającym ciąży obowiązek ubezpieczenia pojazdu) są kosztem i jak je ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Z umowy leasingu operacyjnego wynikają następujące wartości:
- cena samochodu 72 276,42 zł + 23 proc. VAT,
- opłata wstępna 32 524,39 zł + 7480,61 zł VAT (razem 40 005 zł),
- 47 rat (miesięcznych) po 972,82 zł + 223,75 zł VAT (razem 1196,57 zł),
- wykup 722,76 zł + 166,24 zł VAT (razem 889 zł),
- razem: 78 969,75 zł + 18 163,04 zł VAT (razem: 97 132,80 zł).
Opłata wstępna ma charakter samoistny, bezzwrotny, nieprzypisany do poszczególnych rat leasingowych. Jej poniesienie natomiast jest niezbędnym warunkiem zawarcia umowy leasingu operacyjnego.
Nadmienię, że jestem podatnikiem VAT czynnym. VAT od tych opłat został w całości odliczony, gdyż wzięty w leasing został pojazd samochodowy, inny niż samochód osobowy, mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowany na podstawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta