Polskie jachty zdobywają świat
Branże | W niektórych jesteśmy europejskim, a nawet światowym potentatem Adam Woźniak
Potencjał polskiego eksportu budują zarówno dostawy komponentów dla zagranicznych fabryk, jak i gotowe wyroby z luksusowej półki.
Do największych eksporterów należy branża motoryzacyjna. Według prognoz firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2016 r. zagraniczna sprzedaż sektora ma przekroczyć 21 mld euro. Byłby to kolejny rekord po bardzo dobrym roku ubiegłym, w którym po raz pierwszy eksport przemysłu motoryzacyjnego pokonał barierę 20 mld euro. Wyniki pewnie byłyby jeszcze wyższe, gdyby nie coraz płytszy rynek pracy. – Wielu menedżerów podkreśla rosnące z miesiąca na miesiąc problemy z pozyskaniem nowych pracowników – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Eksportujemy samochody, ale przede wszystkim części i komponenty do produkcji. Polska stała się jednym z kluczowych poddostawców dla europejskich fabryk aut. Zdecydowana większość eksportu kierowana jest na rynki europejskie, a najważniejszym odbiorcą są Niemcy. Rośnie jednak znaczenie rynków Europy Środkowo–Wschodniej, gdzie polskie komponenty trafiają do fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
Nie tylko samochody
Branża ma swoje eksportowe hity, jak np. autobusy Solarisa. W ubiegłym roku całkowita sprzedaż autobusów tego producenta zbliżyła się do 1,3...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta