Systemocenianiai egzaminów
Reforma systemu edukacji
(skrót)
V. System oceniania i egzaminów
Dotychczasowy system oceniania osiągnięć uczniów wymaga reformy ze względu na brak w nim jednolitych i czytelnych kryteriów oceny. Należy podjąć starania, aby świadectwo ukończenia konkretnej szkoły było porównywalne ze standardami obowiązującymi w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Dzięki spełnieniu tego warunku stworzymy młodzieży szersze perspektywy kształcenia i pracy.
Wielu spraw szczegółowych jeszcze nie rozstrzygnięto. Dotychczasowe decyzje wynikają z założenia, że na osiągnięcia ucznia wpływa wiedza o tym, czego się od niego oczekuje i w jaki sposób będzie oceniany za swoją pracę. W nowym systemie zatem ocenianie - zarówno wewnątrzszkolne, jak i na egzaminach zewnętrznych - będzie prowadzone z uwzględnieniem znanych odpowiednio wcześniej - ocenianym i oceniającym - wymagań oraz kryteriów ocen.
Zmiany mają doprowadzić do tego, że będziemy oceniali:
- co innego - pracę, postępy - nie stan,
- inaczej - promując do rozwoju, wyraźniej wskazując uczniowi, co osiągnął, co zrobił dobrze, ile potrafi - nie, czego nie umie,
- z pełniejszą niż dotychczas informacją o aktywności, postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta